Program


MÁV Lukács/6. Zeneakadémia 21-22

MÁV Lukács/6. Zeneakadémia 21-22

Nincs aktuális előadás

Ön egy múltbeli eseményre keresett. Kérjük, válogasson aktuális kínálatunkból a Jegy.hu keresőjében!

Utolsó előadás dátuma: 2022. április 1. péntek, 19:00

MÁV Szimfonikus Zenekar

MŰSOR
Haydn: A Megváltó hét szava a keresztfán – oratórium változat, Hob. XX:2

KÖZREMŰKÖDIK
Szutrély Katalin (szoprán), Schöck Atala (alt),
Komáromi Márton (tenor), Melkovics Zoltán (basszus),
Purcell Kórus (karvezető: Vashegyi György)

VEZÉNYEL
Vashegyi György

1785-ben a dél-spanyolországi Cadiz városának Santa Cueva nevű barlangtemplomából felkérték Haydnt egy zenekari mű megírására. A nagyhéti szertartás alatt csaknem teljesen sötét templomban a püspök egyenként felolvasta a keresztre feszített Jézus hét mondatát, elmondta arról gondolatait, majd néhány percig mindenki némán imádkozott. Haydn feladata az volt, hogy hangszeres zenét komponáljon a néma meditáció idejére. Az eredeti vonószenekari mű hamarosan megjelent nyomtatásban, Haydn pedig később elkészítette vonósnégyes- és zongoraváltozatát is. Néhány évvel később Haydn meghallgatta művének előadását Passauban, ahol a helyi kórus az egyes tételek között az adott idézethez kapcsolódó szövegű kórusdarabokat énekelt. Ez a változat annyira megtetszett neki, hogy ő maga is komponált énekszólamokat a korábbi hangszeres tételekhez, négy szólistára és négyszólamú vegyeskarra. A szöveget Gottfried van Swieten báró, a Teremtés és az Évszakok című oratóriumok szövegírója írta. Az evangéliumok szerint Krisztus keresztre feszítése után földrengés rázta meg a földet. Haydn ennek nyomán egy Földrengés című zenekari tételt komponált a mű végére. A sok lassú zene után drámai hatású a földrengés szimfonikus ábrázolása. Sok évi távollét után örömmel üdvözöljük a karmesteri dobogón Vashegyi Györgyöt!

Rendező: MÁV Szimfonikus Zenekar

Ajánlatunk


A IX. szimfóniát nem túlzás az európai zene legjelentősebb remekművének jellemezni, amely végigkísérte nagy veszteségeinket és győzelmeinket: a wagneri összművészet egyik ihletforrása, a szabadság himnusza, sokak számára a berlini fal leomlásának kísérőzenéje. Egyesek egy öntörvényű zseni megnyilatkozását, mások a közös szellem erejét hallják benne. Az első hangok a „semmiből teremtés” mágikus aktusát, az utolsó ütemek a mindenség önfeledt ünnepélyét jelenítik meg.

Apollón és Dionüszosz, az idill és féktelen ünnepély: efféle ellentétpárokkal lehetne jellemezni Beethoven két szimfóniáját, a Hatodikat és a Hetediket. Takács-Nagy Gábor Beethoven-sorozatának negyedik estjén a „prométheuszi” korszakában járó komponista műveit halljuk.

Csaba Péter, zenekarunk állandó vendégkarmestere ez alkalommal a német romantika zenéjébe kalauzolja hallgatóit. Max Bruch legtöbbet játszott műve a g-moll hegedűverseny, amelyet Joachim József mutatott be. Anton Bruckner utolsó szimfóniái mind a zenekar nagysága, mind hosszúságuk révén a romantika „túlérett” korszakához tartoznak. A hangverseny különlegessége még, hogy a hegedűverseny szólistája, Csaba Anna a karmester leánya, aki a Genfi, majd Kölni Zeneművészeti Főiskolán végezte tanulmányait.

Ajánló


Beethoven Coriolan-nyitánya örök. Ahogy a VIII. szimfónia is, ez a haydni derűt sugárzó remekmű, amelyet 1814-ben mutattak be, és könnyed,…

A XVIII. század nemcsak a túlzó pompa, hanem a felfedezések kora is volt. Erről tanúskodik a német zeneszerző, Georg Philipp…

A zenehallgatást nem lehet elég korán kezdeni! Az idei évadban is folytatódnak nagy sikerű családi koncertjeink. A programok szerkesztője és…

Figyelem! A vásárlási időkorlát hamarosan lejár!
becsült lejárati idő:
00:00

tétel a kosárban

összesen:


Lejárt a vásárlási időkorlát! Kérjük, állítsa össze a kosarát újra!